کد مطلب:172955 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:173

جان فشانی و جان نثاری
جادوگران فرعون وقتی ایمان آوردند با تهدید سخت فرعون رو به رو شدند، ولی شجاعانه و جان بر كف اعلام كردند:

قالوا لن نؤثرك علی ما جاءنا من البینات و الذی فطرنا فاقض ما أنت قاض انما تقضی هذه الحیوة الدنیا [1] .

گفتند: سوگند به آن كه ما را آفریده، هرگز تو را بر دلایل روشنی كه برای ما آمده مقدم نخواهیم داشت. هر حكمی می خواهی بكن كه تنها در این زندگی دنیا می توانی حكم كنی.

هر جا خواص جان نثاری كردند و خطر را به جان پذیرفتند، توانستند منشأ اثر شده، تحول ایجاد كنند. آنها با ایمان پایدار و توكل به خداوند می گفتند:

انا امنا بربنا لیغفرلنا خطایانا و ما أكرهتنا علیه من السحر و الله خیر و أبقی [2] .

ما به پروردگارمان ایمان آوردیم تا گناهانمان و سحری كه بر ما تحمیل كردی ببخشاید و خدا بهتر و پایدارتر است.

در قضیه حواریین حضرت عیسی علیه السلام وقتی دو نفر از آنان برای دعوت اهل انطاكیه وارد شهر شدند و نفر سوم هم به پشتیبانی آنان آمد، در جو


تكذیب و تهدید كه اهل شهر آنان را به سنگسار شدن تهدید می نمودند فردی جان بر كف آمد و فریاد زد:

قال یا قوم اتبعوا المرسلین - اتبعوا من لا یسألكم اجرا و هم مهتدون - و مالی لا اعبد الذی فطرنی و الیه ترجعون - و أتخذ من دونه ءالهة ان یردن الرحمن بضر لا تغن عنی شفاعتهم شیئا و لا ینقذون - انی اذا لفی ضلال مبین - انی امنت بربكم فاسمعون [3] .

ای قوم من! از فرستادگان ( خدا ) پیروی كنید. از كسانی پیروی كنید كه از شما پاداشی نمی خواهند و خود هدایت یافته اند. من چرا كسی را پرستش نكنم كه مرا آفریده و همگی به سوی او باز می گردید؟ آیا غیر از او خدایانی را انتخاب كنم كه اگر خداوند رحمان بخواهد زیانی به من برساند، شفاعت آنها كمترین فایده ای برای من ندارد و نمی توانند مرا برهانند؟ اگر چنین كنم در گمراهی آشكاری خواهم بود. به راستی كه من به پروردگار شما ( ای پیامبر و رسولان ) ایمان آوردم، پس شهادت مرا بشنوید.

این مرد جان نثار در آن جو خفقان و تهدید با به جان خریدن خطر، ایمان خود را آشكار كرد و با این كه به شهادت رسید و او را قطعه قطعه كردند ولی ایمان آشكار او تأیید مهمی برای رسولان و ضربه ی سختی بر پیكر كفر حاكم وارد ساخت.


[1] طه (20) آيه 72.

[2] همان، آيه ي 73.

[3] يس (46) آيات 25 - 20.